کلبه ماهی

کلبه ماهی
راهنمای ماهیان آکواریوم
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کلبه ماهی و آدرس kolbemahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





1.بزرگترین اکواریومی رو انتخاب کنید که شرایط مالی و زیستی شما اجازه میده . بعبارت دیگر، اکواریوم بزرگتر مساویست با اب بیشتر و اب بیشتر مساویست با ثبات بیشتر.(اگر .واضح نیست، بفرمائید تا بیشتر توضیح دهم.)
ارتفاع بیشتر از 60 سانتیمتر باعث بوجود امدن مشکلات زیادی در نگهداری و تغییرات در دکور اکواریوم شما میشود. ارتفاعی را انتخاب کنید که دست شما براحتی به کف اکواریوم برسد.

2.محاسبه حجم _ به محض خرید اکواریوم، حجم ابگیری انرا محاسبه کنید و بعد اقدام به خرید وسایل جانبی کنید. با این کار اسراف نکرده و کمتر هزینه میکنید. البته رعایت نکات زیر این فاکتور رابرای شما تامین خواهد کرد.

3. فیلتر زیر شنی با پوشش حداکثر کف اکواریوم.من ساخت چین انرا ترجیح میدهم. اخیرن یک شرکت ایرانی هم انرا بصورت فله وارد کرد ه وبنام خودش میفروشد. (سر داشتن یا نداشتن این فیلتر بحث زیاد است ولی با توجه به سلیقه اکثر افراد من انرا پیشنهاد میکنم

4.
پمپ هوا، هرچه بیصدا تر، بهتر! پمپهایی که قدرتشان تنظیم میشوند ارجح هستند چون بمرور زمان قدرتشان افت میکند و صدایشان بیشتر میشود.
پمپ انتخابی باید هوایی تقریبن معادل حجم اب اکواریوم را در ساعت پمپ کند.

از اصلی ترین تجهیزات آکواریم می باشد که جهت تأمین اکسیژن مورد نیاز ماهیان زینتیو تهویه مداوم آب آکواریوم مورد استفاده  قرار میگیرد .پمپ هوا شامل پمپهای تک لول ، دولول ، چهارلول ، شش لول ، هشت لول و پمپ هوای مرکزی است که در سایتهای پرورش ماهی استفاده می شود .

5.اگر قصد دارید از ماهیان گرمابی استفاده کنید تهیه بخاری ترموستات دار ضروری است. طبق یک قانون تجربی برای هر لیتر از حجم اکواریوم یک وات بخاری احتیاج دارید. (برای یک اکواریوم صد لیتری یک بخاری 100 وات کافیست بیشتر هزینه نکنید). در اکواریوم هایبا طول زیاد میتوان این وات را تقسیم به دو یا سه یا.... کرد. یعنی یک اکواریوم 200 لیتری را میتوان با دو بخاری 100 وات گرم کرد.

6. فیلتر تصفیه اب. با قدرت عبورمینیمم سه برابر حجم اب اکواریوم (V)در ساعت. Minimum flow rate= v×3 L/H

7.شن کف اکواریوم به میزان مینیمم 120 گرم برای هرلیتر اب. اندازه ان از 2 تا 5 میلیمترمیتواند باشد. دارای گوشه های تیز نباشد و برای اب شیرین مصرف شن های اهکی توصیه نمیشود. یعنی مرجان و صدف با شن مخلوط نباشد.

8.بهترین(در صورت داشتن گیاه طبیعی) و با صرفه ترین نور ، نور لامپهای فلورسنت یامهتابی هستند و به میزان نیم تا ماکزیمم یک وات برای هرلیتر اب اکواریوم کافیست (ماکزیمم ارتفاع اب در اکواریوم 50 تا 60 در نظر گرفته شده و اگر از این بیشترباشد، محاسبه ذکر شده درست نیست). (بحث نور در اکواریوم خیلی بلند بالاست که در این مختصر همین کافیست)

9. اب مورد مصرف اب شهری که کلرین ان گرفته شده باشدمناسب ترین انتخاب است. (در اولین ابگیری اب با کلرین استفاده میشود)

10.اکواریوم درپوش مناسب داشته باشد تا مانع تبخیر سریع اب و بیرون پریدن ماهی هابشود.

11. تا یک ماه از شروع راه اندازی اکواریوم هیچ ماهی ارزشمندی خریداری نکنید تا سیکل ازت اکواریوم تکمیل شود. این یک باید است. مناسبترین ماهیبرای طی این دوره زبرا دانیو است که تحمل این دوره را دارد. این یکی از مهمترین اصول در داشتن یک اکواریوم موفق است ولی بعضی از همین دوستان که توی فروم این موضوع را بارها خوانده اند رعایت نمیکنند .نگذراندن این دوره مساویست با مردن ناگهانی ماهی ها و خرابی اعصابتان.

12.تعداد زیاد ماهی در اکواریوم مساویست با بیماری و تلفات بیشتر . طبق قانون تجربی به ازای هر لیتر اب اکواریوم حداکثر نیم سانتیمتر (دقیقن 6 میلیمتر) طول ماهی بالغ (از دهان تا شروع دم ماهی) میتوان نگهداری کرد.

اگر به کلمه بالغ توجه نفرمائید بعد از بزرگ شدن ماهی ها انها یا مریض میشوند و میمیرند و یا باید شروع کنید به کم کردن انها که یااز طریق هدیه است و یا فروش
.

استثنا ها:

اول انواع گلد فیش هاهستند که بدلیل الوده کردن زیاد اب طول انها دو برابر باید محاسبه شود و دوم اینکه این قانون در مورد اکواریوم های با ارتفاع حداکثر 60 سانت است. ارتفاع بیشتر این نیم سانت را کاهش میدهد.

13. قبل از خرید ماهی انها را انتخاب کنید و در مورد همزیستی مسالمت امیز انها اطلاع کافی کسب کنید. مغازه دارها سعی درفروش ماهی ها و امرار معاش دارند همیشه به حرفشان اعتماد نکنید

14.
بیشترتازه کاران علاقه عجیبی به غذا دادن ماهی دارند. میزان غذا دهی باید انقدر باشد کهماهی ها تمام غذا را در مدت 3 تا 5 دقیقه مصرف کنند. غذا دهی بیشتر یعنی الودگی اب و بیماری. غذای مانده پس از غذا دهی بهتر استکه سیفون شود. ماهی تازه خریده شده رابهتر است که در روز اول غذا ندهید.

15. هوا دهی مناسب اب:
با هوا دهی میزان اکسیژن محلول در اب را برای تنفس ماهی و گیاهان بالا میبریم. در صورت کمبود هوا ماهی ها به سطح اب می ایند تا کمبود هوا را جبران کنند. (البته بجز ماهی هایی که جزو
Labyrinth Fish ها محسوب می شوند مانند فایتر و گورامی ها)

سنگ هوا که به پمپ هوا متصل است یکی از عوامل تامین این اکسیزن است.
برای راندمان بهتر سنگ هوا، نوعی را انتخاب کنید که حباب های کوچک ایجاد کند (حباب های به قطر 1 تا 2 میلیمتر ایده آل هستند) هرچه حباب کوچکتر باشد راندمان هوا دهی شما بهتر است.

سطح تماس اب با هوا و ایجاد حرکت در سطح اب اکواریوم عامل دوم هوا دهی است. در اینجا باز یک مورد دیگر برای ضعف اکواریوم های بلند تر از 60 سانت پیش میاید و ان زیادی میزان اب به نسبت سطح تماس ان با هوا است که میزان اکسیژن محلول در اب در این اکواریوم ها کمتر است.

اگر ماهی های شما از جریان شدید اب آزرده میشوندحرکت سطحی اب را نمیتوان اضافه کرد پس سعی کنید سنگ هوای مناسب و پمپ پرقدرت تر و بیصدا تهیه کنید.

عواملی که در تأمین اکسیژن بطور مستقیم و غیر مستقیم دخالت دارند عبارتند از:

تعداد ماهی در آکواریوم:

هر چه تعداد ماهی در آکواریوم زیادتر باشد، تولید اکسیژن نیز در آن بهمان نسبت بایستی بیشتر باشد .اکثراً هر جفت ماهی به حدود 20 الی 50 سانتی متر مربع از وسعت سطح آکواریوم نیاز دارد البته این مقدار به اندازه ماهی نیز بستگی دارد، مثلاً ماهی گوپی در حدود 20 سانتی متر به فضای آکواریومی نیــاز دارد، در حالیکـــه ماهی دم شمشیری بزرگ در حدود 50 سانتی مترفضا نیاز دارد. یک ماهی 9 سانتی متری در حدود 65 سانتیمتر فضا نیاز دارد، در این فضای محدود فقط ماهیها زنده هستند و برای رشد و نمو به سه برابر این فضا نیاز دارد

 سطح آب آکواریوم

یکی دیگر از عوامل تولید اکسیژن، سطح آب آکواریوم است که هر چه سطح آب آکواریوم در مجاورت بیشتر هوا باشد، میزان تبادلات گازی و در نتیجه اکسیژن محلول در آب افزایش خواهد یافت . زیاد بودن سطح آب توانایی جذب اکسیژن هوا توسط ماهیها را در موقع قطع برق و کم شدن اکسیژن محلول در آب زیادتر خواهدکرد.

گیاهان آبزی

یکی از مهمترین عوامل تامین اکسیژن آب آکواریوم گیاهان آبزی هستندکه در مقابل تابش نور خورشید یا نور مصنوعی با عمل فتوسنتز تولید اکسیژن در محیط آبی می کنند.

 نور کافی

گیاهان و ماهیها مانند اکثر موجودات زنده برای رشد و نمو و سلامت خود احتیاج به نور دارند. بیشتر گونه های ماهیان زینتی می توانند در نور کم سالم و زنده بمانند ولی رشد و نمو و تولیدومثل آنها ممکن است بطور طبیعی انجام نشود زمانی که گیاه آبزی در داخل آکواریوم وجود ندارد، باید آکواریوم روزانه چندین ساعت در معرض تابش نور قرار گیرد.

بنابراین همواره بایستی آکواریوم در جایی قرار گیرد که روزانه باندازه کافی نور خورشید بطورغیرمستقیم به آن بتابد. در صورت استفاده از نور مصنوعی آکواریوم را در هر نقطه ای از اتاق می توانــیم قرار دهیم، اما در موقع تاریکی مطلق، روشن کردن ناگهانی چراغ باعث ناراحتی ماهیها می‌شود و گاهی اوقات در اثر روشن شدن ناگهانی چراغ ماهیها از آکواریوم به بیرون پریده و باعث مرگ و میر خود می‌شوند.

 درجه حرارت مناسب

•     اغلب مردم فکر می کنند که ماهیان زینتی باید در درجه حرارت بالا نگهداری شوند، ولی بعلت اینکه برخی گونه‌های ماهیان زینتی جزو گونه‌های مناطق غیراستوایی و یا معتدل محسوب می‌شوند ، نگهداری همه ماهیها در یک درجه حرارت یکسان کار درستی نمی باشد. ماهیها می توانند 5 تا 6 درجه تغییر حرارت را در حالت طبیعی و یا بصورت تغییرات طبیعی تحمل نمایند و بعلت اینکه در طبیعت در شبها دمای آب حداقل چند درجه از روز کمتر می‌شود ، این تغییر درجه حرارت تاثیر ناگواری بر روی ماهیها، حتی ماهیهای باردار و یا تخم دار و نیز تخمها و نوزادهای آنها نخواهد داشت.

•     بطور کلی افزایش درجه حرارت آب از حد مجاز خطرناکتر از کاهش آن می باشد، زیرا با افزایش درجه حرارت بهمان نسبت از اکسیژن محلول در آب کاسته خواهد شد.

•     دمای استاندارد برای ماهیان زینتی در فصول عادی 22 تا 24 درجه سانتی گراد و در فصول تولید مثل 26 تا 28 درجه سانتی گراد می باشد

بهداشت آکواریوم

آکواریوم در صورت تمیز و سالم بودن باعث لذت بیشتر آبزیان درون خود است. تمیز بودن آکواریوم و سلامت ماهیها تا حدودی لازم و ملزوم یکدیگر می باشند. مواد زائد غذائی حاصله از تغذیه غیر صحیح، تابش بیش از حد نور، تهویه نامناسب و عدم دقت کافی در گزینش و به کار بردن آنچه که بایستی در داخل آکواریوم قرار‌گیرد، باعث اختلال در کار آکواریوم و خراب شدن آب و نامساعد شدن محیط زیست ماهیها و سرانجام آماده شدن محیط برای رشد و نمو انگلها، میکربها و سایر عوامل بیماریزا و در نتیجه از بین رفتن ماهیها‌ می‌شود.

 بطور کل ما دو گونه کلی ماهی داریم که میتونیم در محیط آکواریوم اونها رو پرورش بدیم ماهی های آب شیرین . ماهی های آبشورماهی های آب شیرین به دسته بسیار بزرگی تقسیم میشن که انواع بسیار متنوعی دارن و پرورش ونگهداری بیشتر اونها ساده ست و گونه های زیادی دارناما ماهی های آب شور نگهداری و پرورششون بسیار پُرخرج و پر زحمته و تنها آکواریومیست های حرفه ای قادر به نگهداری از اونها هستن اگه لوازم و امکانات موردنیاز ماهی های آب شور در دسترس باشه و نکات لازم درخصوص نگهداری از اونها رعایت بشه , پرورش این ماهیهاساده ست ! ولی در کل ماهیهای زینتی دریایی بر خلاف

زیبایی خیره کننده , از لحاظ قیمت نسبت به ماهیهای آب شیرین گرونترن و نگهداری اونها خیلی پُر هزینه

تره .  

لوازم نگهداری ماهی های آب شور

  1. آکواریومی باحجم حداقل 200 لیتر
  2. فیلتر بیولوژیک
  3. اسکیمر
  4. بخاری
  5. فیلتر کفی
  6. پمپ هوا 
  7.  نمک دریا یا ید دار یا آب دریا
  8. ماسه کنار دریا یا خرده مرجان برای کف آکواریوم
  9. صخره های مرجانی یا مرجان های زنده  
  10. لامپهای ویژه آب شور
  11. دستگاه های کنترل  خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب (شوری سنج – تستهای آب دماسنج(

لوازم نگهداری ماهی های آب شیرین

  1. آکواریم با ابعاد متناسب با نوع ماهی
  2. پمپ هوا
  3. بخاری
  4. فیلتر زیر شنی(کف)
  5. فیلتر برقی( گپ)
  6. شن رودخانه یا ساحل دریا

فیلتر زیر شنی(کف)

صفحه ای پلاستیکی است که توسط شلنگ به پمپ هوا متصل میشود و در کفآکواریوم قرار میگیرد فیلتر زیر شنی به وسیله هوایی که به آن متصل است و جریانهوایی که در زیر فیلتر بر قرار است باعث ایجاد خلا در زیر فیلتر میشود و فیلتر آبدرون آکواریوم را به زیر خود میکشد و در این میان ذرات فضولات غذا و ذرات معلقدیگرکه نمی توانند از شنها عبور کنند در لابلای شنها میمانند و این چرخه باعث میشودکه آب صاف و شفاف شود .

انواع غذاها

  1. غذای خشک: این نوع غذا ها روی سطح پاشیده می شوند و آب را جذب کرده وبه کف آکواریوم می روند و ماهیها این غذا را مصرف می کنند
  2.  غذای منجمد شده: این غذاها مصنوعی آماده سازی شده و ارزش غذائی بالایی دارند.
  3.  غذای زنده : شامل دافنی ها، کرم های کوچک، لارو حشرات و ... می باشد که در تغذیة بعضی از ماهیان اکواریومی که از این نوع غذا بهتر استفاده می کنند بکار برده می شوند.

نوردر اکواریوم

نور در آکواریوم نقش بسیار مهمی رو ایفا میکنه و خیلی حیاتیه هم برای ماهی ها و هم گیاهان آکواریوم و هم از نظر تزئین و دکوراسیون و جنبه زیبایی آکواریوم . به دو صورت میتونیم آکواریوم رو نور پردازی کنیم . یا با نور طبیعی و یا با نور مصنوعی . نور طبیعی هر چند برتری داره اما مشکلاتی رو هم باعث میشه که افراد کم تجربه رو دچار زحمت میکنه . مثل رویش بیش از حد گیاهان و رشد بیش از حد جلبک های رشته ای و تک سلولی و فیتو پلانگتون ها که باعث سبز شدن آب و کثیفی ماسه ها و شیشه آکواریوم و همچنین گرفتار شدن ماهی ها در بین اونها و گاه مرگ ماهی ها میشه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: نکات اکواریومی(شرایط.غذا.لوازم).مدلهای آکواریوم، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 2 اسفند 1387برچسب:, ] [ 13:15 ] [ علیرضا دلسوز ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتون خوش اومدین آدرس کلبه ماهی:گناباد.روبروی خ.حافظ27 (بدلیل محدودیت لیست آخرین مطالب از بقیه صفحات وبلاگ هم دیدن کنید)
آرشيو مطالب
دی 1392
آذر 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 90
بازدید کل : 13404
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1


پخش زنده حرم





<-PostTitle->





  • فال کلیکی

k2cod go Up
مجله پزشکی دکتر سلام

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس


فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

Up Page